COLUMN

Ruimte
voor toerisme

Jon

 

Nederland doet het goed als toeristische bestemming. Vanuit alle landen komen mensen naar de lage landen om hier hun vakantie te vieren. Het gaat zelfs zo goed met het het aantal bezoekers aan ons land, dat overtoerisme op sommige plekken een reëel gevaar is. De inwoners van Giethoorn hebben dagelijks groepen Chinezen in hun tuin staan, Amsterdammers vluchten massaal uit het centrum omdat ze struikelen over de bezoekers aan de stad en het geluid van de rolkoffers is een irritatie van vele bewoners in ons land. In Delft zijn we nog lang niet op dat punt en is er nog ruimte genoeg om meer bezoekers naar onze Prinsenstad te trekken. Meer bezoekers, die meer geld uitgeven en langer blijven. Dat is wat Delft wilt bereiken als we kijken naar het toerisme.

 

In 2015 is er een grootschalig onderzoek geweest naar de toekomst van Delft. De commissie die dit onderzoek uitvoerde, constateerde dat veel kansen om Delft (inter)nationaal te profileren nog onbenut blijven. Delft heeft een rijke historie en de Delftse iconen kunnen veel beter voor het voetlicht worden gebracht, dan dat er toen gebeurde. Voor de stad een goed moment om hier wat mee te doen. Met een bijna faillissement achter de rug. kon er stiekem weer naar de toekomst gekeken worden. Delft heeft hiertoe in 2017 een toeristische visie opgesteld en het doel van de gemeente is om zich de komende jaren te richten op groei van de toerisctische sector in Delft. Dit met de focus op onze historische iconen: Delfts Blauw, Oranje en Vermeer.

 

Delfts Blauw schijnt men niet logischer wijs direct te koppelen aan Delft, velen weten niet dat Johannes Vermeer een Delvenaar was en vrijwel niemand weet dat de toren van de Oude Kerk schever staat dan die van de toren van Pisa. Delft heeft alles al in huis, maar moet het alleen nog weten te verkopen! Een mooie doelstelling waar de toeristische partners mee aan de slag moeten in de toekomst.

 

In 2019 wordt in ieder geval een goede start gemaakt. Royal Delft heeft recent de tentoonstelling Glorious Delft Blue geopend en het Prinsenhof opent komende oktober een prachtige tentoonstelling van Pieter de Hoogh. Een vergeten naam, maar na Johannes Vermeer de bekendste Delftse meester uit de 17de eeuw. Daarbij is er recent een nieuw platform opgericht. Met de oprichting van het ‘Platform Toerisme Delft’ bundelt de toeristische sector in Delft zijn krachten. Hiervoor is op maandag 21 januari 2019 een samenwerkingsovereenkomst ondertekend door de vier belangrijkste toeristische partners. Er wordt middels dit platform gestreefd naar een nauwere samenwerking tussen deze partijen.

 

Delft kijkt vooruit en wilt gouden tijden terugbrengen naar de stad. En dat gaat allemaal van start in het jaar dat is omgedoopt tot het themajaar ‘Delft en de Gouden Eeuw’. Toevallig? Een wijs man zei ooit eens: “het is dom om niets, maar het is ook dom om alles aan toeval toe te schrijven.” Hoe dan ook neemt Delft het heft in eigen handen en de stad wilt niks aan het toeval overlaten. Delft zet actief in op groei van de toeristische sector! Iets waar ik erg blij van word.

 

Jon Cornelese

 

 

>

>

>

>

>

>

>

>

>

Café de Oude Jan

Heilige Geestkerkhof 4

2611 HP  Delft