COLUMN

Gastvrijheid; het kost niks en het levert zo veel op

Jon

Iedereen kent het gevoel; je komt een café binnen en vanaf het moment dat je binnenkomt voel je je niet gewenst. Degene achter de bar is zichtbaar druk en ziet jou niet staan, je beweegt je naar binnen en kijkt zoekend naar een plekje. Het is druk en ondertussen lopen er verschillende mensen van het bedienend personeel langs, zonder je aan te kijken of iets te zeggen. Ze zijn met andere dingen bezig. Jij kijkt je partner aan en besluit om toch een ander café te zoeken voor een drankje. Op zoek naar een plek waar jij je wel welkom voelt.

 

Helaas is dit een voorbeeld van iets dat geregeld gebeurt in een horeca zaak. Dit terwijl gastvrijheid juist zó enorm belangrijk is, zeker in deze branche. Het kan natuurlijk ook komen doordat ik er op let of omdat ik veel horeca bezoek, maar toch hoort het niet. Je wilt je welkom voelen in een café of een restaurant. Jij komt immers jouw geld hier besteden en dan mag je best wat vriendelijkheid verwachten. Het is allemaal zo moeilijk niet; als iemand oogcontact maakt, glimlacht en jou groet, dan is de helft al gewonnen. Dan wil je best even wachten op een tafel, of accepteer je het wel dat je iets langer op je drankje moet wachten. Je hebt immers gezien dat ze druk bezig zijn.

 

Gelukkig zijn er ook tal van horeca zaken die wel begrijpen hoe het werkt. Plekken waar ik me altijd welkom voel en waar ik graag kom. De oprechte “goedemiddag” bij binnenkomst en de attente “bedankt en geniet van je dag” bij vertrek, zorgen er bijna voor dat alles wat er tussen is gebeurd niet meer uitmaakt. Ik vertrek met een goed gevoel, ondanks ik lang moest wachten op mijn biertje en de soep niet helemaal op smaak was. Toch krijgen ze van mij een goede beoordeling op google en tripadvisor, want ik voelde me welkom. Ik voelde me gewenst. En als ik weer in de buurt ben, kom ik zeker nog een keer langs.

 

Gastvrijheid is mooi. Mooi om te ervaren. Je accepteert meer als je gastvrij bent ontvangen en je vertrekt met een glimlach als je jezelf welkom voelde op deze plek. Je komt eerder terug voor een nieuw bezoek en je zal sneller de zaak aanbevelen aan jouw vrienden. Gastvrijheid; het kost niks en het levert zoveel op. Je vraagt je af, waarom niet elke horeca zaak gastvrijheid heel hoog in het vaandel heeft staan. Maar goed, het geeft de bedrijven die gastvrijehid hebben weten te integreren in hun bedrijfsklimaat wel weer de kans om zichzelf te onderscheiden van de rest.

 

Jon Cornelese

 

 

 

>

>

>

>

>

>

>

>

>

Café de Oude Jan

Heilige Geestkerkhof 4

2611 HP  Delft